Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Onkologickým pacientem snadno a rychle, 9. část, Pacient versus arogantní úředník

Horší než arogantní úředník může snad být jen arogantní lékař. Když je arogantní lékař zároveň úředníkem, je to zlá kombinace. Pro onkologického pacienta hřebíček do rakve.

Lékař a úředník - dva v jednom - se vyskytuje v podobě posudkového lékaře na České správě sociálního zabezpečení. Měla jsem za sebou několik jednání na úřadu práce i na sociálce s řadovými úředníky na nižších postech. Vždy mě přijali vlídně. Snažili se poradit, ovšem problém byl v tom, že vzhledem k mému předchozímu působení na postu starostky příliš nevěděli jak. Z vyjádření právníků různých institucí se nakonec postup vyjasnil. Ukončila jsem neschopnost, vzápětí zažádala o invalidní důchod a čekalo mě poslední, v podstatě formální jednání u posudkového lékaře MUDr. Jiřího Jiříčka na OSSZ v Prachaticích.

Na OSSZ jsem byla pozvána za šest týdnů po ukončení pracovní neschopnosti. Na přesnost se tady nehraje, pan doktor dorazil o tři čtvrtě hodiny později, než byla doba na pozvánce. Když okolo mě prošel do své kanceláře, myslela jsem, že je to nějaký „složitější klient“, na sobě tepláky, učesaný neučesaný, celkově ošuntělý… Teprve když jsem se dostala do kanceláře já, zjistila jsem, že to je pan doktor. Nepředstavil se, nepodal ruku, nevyzval k posazení. Teprve za pár minut se mě zželelo úřednice a mohla jsem se posadit. Pan doktor z dokladů přečetl mou diagnózu - generalizovaný karcinom, zeptal se, zda jsem s ní seznámena, dále konstatoval, že se jedná o paliativní péči, a zeptal se, zda chápu význam těchto slov. Na obě otázky zazněla stručná odpověď ano.

Poté nadiktoval úřednici svůj verdikt do zápisu a sdělil mi, že je to jednoznačné,že změnu výše důchodu posoudil kladně, změna bude od 6.února a rozhodnutí dostanu do tří měsíců. „Pane doktore, prosím Vás, není možné změnu nastavit od data podání žádosti, tedy od 27.prosince? Vždyť tam vznikne šestitýdenní proluka mezi ukončením nemocenské a přiznáním důchodu.“ „Ne, to nejde,“ zazněla rázná odpověď. Ptala jsem se dál: „Proč to nejde?“ „Protože jsem se tak rozhodl a jestli se Vám to nelíbí, můžete si stěžovat.“ „No, to se mi opravdu nelíbí a nejspíš si stěžovat budu. Na OSSZ jsem získala informaci, že změna bude velmi pravděpodobně nastavena právě od data podání žádosti.“ Na to pan doktor odpověděl: „ To mě nezajímá, co jste kde slyšela, tady rozhoduju já. A já jsem rozhodl, že změna bude od 6.února.“

 "Ale pane doktore, já to vnímám jako nesprávné rozhodnutí. Vždyť už šest týdnů nepobírám ani nemocenskou ani plat“, snažila jsem se o dohodu dál. „Zdá se mi logické, že by na sebe měla navazovat namocenská a důchod. Na základě čeho jste právě takto rozhodl?“ Pan doktor Jiříčko se nedal: „Mám k dispozici pouze čerstvou lékařskou zprávu z 16.ledna a pro mě žádný jiný podklad neexistuje.“ Nutno podotknout, že v pozvánce OSSZ stálo, že jim mám poslat POSLEDNÍ lékařskou zprávu. Pořád jsem nemohla uvěřit, že ta zjevná nelogičnost rozhodnutí má oporu v zákoně. Cítila jsem se v právu: „Ale můj zdravotní stav je od doby stanovení diagnózy stejný a mohu Vám kdykoliv doložit starší zprávy, mám je tady s sebou“, argumentovala jsem. Na to pan doktor opáčil: „Tady rozhoduju já a pro mě změna nastala až se zprávou z 16.ledna. Poté dodal : „To si snad myslíte, že Vám ty peníze vrátí zdraví?“

A to už jsem nedala. Pan doktor Jiříčko vyhrál. Otřesená jsem vyklidila pole. Celé jednání sice proběhlo navenek klidně bez zvýšených hlasů, s pozdravem na závěr, ale pro mě znamenalo šok. Brzy jsem se vzchopila. Nenechám se přece vmanévrovat do postavení prosťáčka z lidu, který pokorně stojí před velkým lékařem-úředníkem a trpělivě čeká, až mu přidělí nějaké peníze. Nejsme v dobách Boženy Němcové. Celý život pracuji, odvádím poctivě daně, vychovala jsem řádně tři děti, nikdy jsem nepobírala žádné dávky kromě částečného invalidního důchodu, který mi byl přiznán po zranění při vážné automobilové nehodě, již jsem nezavinila. Jsem si jistá, že v mé situaci by mi měl pomoci stát na základě zákonů a nikoliv milodarů od pana doktora. Koneckonců § 4, ods.1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, říká: "Veřejná správa je službou veřejnosti. Každý, kdo plní úkoly vyplývající z působnosti správního orgánu, má povinnost se k dotčeným osobám chovat zdvořile a podle možností jim vycházet vstříc. "

Představila jsem si další klienty, kteří musí chování pana doktora Jiříčka snášet. A rozhodla se bojovat. Napsala jsem stížnost ředitelce OSSZ v Prachaticích. Snažila jsem se co nejvěrněji přetlumočit náš rozhovor. A názor na pana doktora:

Nehodlám se smířit s chováním MUDr. Jiříčka. Jako lékař působí jak z "pravěku medicíny", evidentně ho minula veškerá etická a psychologická doporučení ohledně jednání s pacienty. Neuvěřitelný kontrast s tím, jak se ke mně jako k pacientovi chovají lékaři jak z českobudějovické nemocnice, tak z Masarykova onkologického ústavu v Brně, kde se momentálně léčím. Smutné je, že u MUDr. Jiřího Jiříčka to není jen o nedostatku vzdělání v tomto směru, ale o absenci empatie, ba troufám si říci elementárního slušného chování – nepředstaví se, nepodá ruku, hovoří hrubě a povýšeně. Přičtu-li k tomu jeho výzor, kdy na jednání s klienty na OSSZ dorazí v žíhaných khaki maskáčových teplákách, je to jen smutný dovětek. Už na základní škole mají žáci ve školním řádu uvedeno, že mají chodit čistě a vhodně oblečeni. 

Stížnost jsem uzavřela poznámkou nevztahující se přímo k chování pana doktora, ale k věcné podstatě jeho rozhodnutí. 20. prosince jsem ukončila pracovní neschopnost. 27.prosince jsem si podala žádost o zvýšení invalidního důchodu. Pokud zůstane v platnosti rozhodnutí MUDr. Jiříčka o změně od 6.února, pak zůstanu definitivně 46 dní bez dávek nemocenské nebo jakéhokoliv jiného příjmu kromě částečného invalidního důchodu. Další 3 měsíce budu čekat na rozhodnutí o změně. Znamená to, že téměř 5 měsíců zůstanu pouze s částečným invalidním důchodem a to v situaci, kdy jsem díky svému nedobrému zdravotnímu stavu často odkázána na druhé, dojíždím s doprovodem každé tři týdny do Brna, kde musím hradit ubytování a stravu. To vše s vyhlídkou na několik měsíců života, který snad mám ještě před sebou. Věřte, není lehké žít na dobu určitou. Naštěstí mám dobré rodinné i finanční zázemí. Bojím se, že mnoho lidí takové štěstí nemá. Já jako klient tuto situaci nezměním. Ovšem OSSZ jako instituce by měla vyvinout iniciativu ke změně zákonů a zrychlení rozhodování.

Jestlipak moje stížnost padla na úrodnou půdu? Dočtete se v desáté části série Onkologickým pacientem snadno a rychle.

 

 

 

Autor: Jaroslava Krnáková | čtvrtek 14.3.2019 15:56 | karma článku: 32,23 | přečteno: 1500x
  • Další články autora

Jaroslava Krnáková

Onkologickým pacientem snadno a rychle, 11. část, Dva roky s rakovinou

21. dubna to budou dva roky, co se ze mě stal onkologický pacient. Pořád mi všechno běží hlavou. Moderní doba analýz, koncepcí, strategií a vizí si žádá provést řádnou analýzu tohoto období. Ideálně SWOT analýzu, ta frčí.

31.3.2019 v 18:10 | Karma: 32,32 | Přečteno: 1264x | Diskuse| Osobní

Jaroslava Krnáková

Onkologickým pacientem snadno a rychle, 10. část, Arogantní úředník skoro vítězí

Nemoc je jedna věc, ale dokud člověk žije, musí řešit i byrokratické záležitosti. Mohu potvrdit, že mezi úředníky se vyskytuje druh homo malus nebo-li člověk špatný, zlý, škodící. Vidíte? Opravdu existuje, viz slovník cizích slov.

22.3.2019 v 13:14 | Karma: 30,18 | Přečteno: 1214x | Diskuse| Osobní

Jaroslava Krnáková

Onkologickým pacientem snadno a rychle, 8. část, V labyrintu státní správy

Nejenom zdravotní problémy musí řešit nemocný člověk. Je třeba se postarat o živobytí. Bohužel se mnohdy dostane do střetu s úřady. Možná by ostatní potvrdili, že se z toho může stát nanejvýš frustrující záležitost.

2.3.2019 v 10:27 | Karma: 27,37 | Přečteno: 1420x | Diskuse| Osobní

Jaroslava Krnáková

Onkologickým pacientem snadno a rychle, 7. část, Rok s chemoterapií

Karcinom plic. Šest měsíců biologické léčby, dvanáct měsíců chemoterapie. Celkem osmnáct měsíců života. Zatím. Jaké byly? Co mě asi čeká dál? Snažím se myslet jen na ten dnešní den....

13.2.2019 v 11:49 | Karma: 30,08 | Přečteno: 1373x | Diskuse| Osobní

Jaroslava Krnáková

Starostové, starostky a starosti

Dneska trochu z jiného soudku: nepřestává mě překvapovat, kolik lidí touží posadit se do starostovského křesla. Jak se vlastně mají starostové? Je o co stát?

4.10.2018 v 17:25 | Karma: 19,59 | Přečteno: 526x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Pád zhýralého náměstka otřásl Moskvou. Pod Šojguem se houpe židle

25. dubna 2024

Premium Ruskou politickou scénu rozvířil největší korupční skandál od začátku války. Zatčení náměstka...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  19:40

Nejvyšší soud USA se poprvé zabývá otázkou, zda mají bývalí prezidenti absolutní imunitu vůči...

Trvalo to měsíc. Baltimore otevřel kanál pro lodě uvězněné po zřícení mostu

25. dubna 2024  19:34

Měsíc po zřícení přístavního mostu proplula nově otevřeným plavebním kanálem v Baltimoru první loď....

Chcete peníze? Máme otázky! Jourová jménem Bruselu griluje Ficovu vládu

25. dubna 2024  19:25

Nikdo si nepřeje, aby Slovensko přišlo o peníze z evropských fondů, řekla ve čtvrtek...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 11
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1462x
V dubnu 2017 jsem se dozvěděla svoji onkologickou diagnózu. Myslím, že by někoho z Vás mohlo zajímat, jak se na takové onemocnění přijde a jak se s nemocí žije. Své roční soužití s nemocí bych postupně ráda popsala na svém blogu pod názvem Onkologickým pacientem snadno a rychle. Slibuji, že nebudu depresivní. I onkologičtí pacienti mají smysl pro humor a jsou rádi na světě. Mým heslem je DÍKY ZA KAŽDÉ DOBRÉ RÁNO. 

Seznam rubrik